"Men de kender jo ikke alle svarene"

Mig: “Det er vigtigt, at du gør plads til dine medarbejderes spørgsmål”

Lederen: “Jamen, jeg har ikke tid til at svare på alle de spørgsmål”

Mig: “Hvem siger, at det er dig, der skal svare på spørgsmålene?”

Lederen: “Hvem skulle det ellers være?”

Mig: “Måske kan medarbejderne besvare hinandens spørgsmål?”

Lederen: “Men de kender jo ikke alle svarene”

Mig: “Gør du det?”

Lederen: “Nej - altså, det er jo ikke min opgave at være nede i alle detaljerne…”

Mig: “Så er det måske meget smart, at medarbejderne hjælper hinanden med at få styr på de detaljer, som det er deres opgave at have styr på?”

Lederen: “Tjaeh... så hvad skal jeg gøre?”

Mig: "Du skal skabe rammerne for, at de kan stille og besvare de spørgsmål, de har brug for at stille og besvare"

Lederen: "Hvordan gør jeg det?"

Mig: "Du skal gøre det nemt for medarbejderne at stille spørgsmål til de tiltag, der er vigtige for virksomheden. Og så skal du sørge for at få adgang til medarbejdernes spørgsmål og svar, så du kan bruge deres indsigter og ideer til at informere dine beslutninger"

Lederen: "Men jeg har jo flere tusinde medarbejdere...?"

Mig: "Så meget desto vigtigere er det, at du ved, hvad der rører sig forskellige steder i organisationen"

Lederen: "Men kan det gøres nemt og billigt?"

Mig: "Ja"

Subscribe to Pia's Question Log

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe